Powiadacie:
– Nuży nas obcowanie z dziećmi.
Macie słuszność. Mówicie:
– Bo musimy się zniżać do ich pojęć.
Zniżać, pochylać, naginać, kurczyć.
Mylicie się. Nie to nas męczy. Ale – że musimy się wspinać do ich uczuć. Wspinać, wyciągać, na palcach stawać, sięgać. Żeby nie urazić.
Janusz Korczak
Dziś polecam wam ważną i piękną publikację: "Wzajemność. O współpracy dzieci i dorosłych" Weroniki Idzikowskiej, Wyd. MIK, Kraków 2019
"Wzajemność nie jest pierwszym słowem, które przychodzi nam do głowy, kiedy poruszamy temat uczenia się. A szkoda. Sądzę, że warto to głośno powiedzieć: „Kluczem do edukacji jest wzajemność”. I nie jest to żadna idealistyczna wizja.
Uczymy się od siebie nawzajem: patrzenia na świat, empatii, szacunku, uważności, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wdzięczności za to, co dobre.
Uczymy się, wspólnie pracując. Kiedy staramy się słuchać dzieci, uczymy je, jak słuchać. Kiedy szanujemy dzieci, uczymy je szacunku do drugiego człowieka. Towarzysząc im na ich drodze i respektując etapy ich dojrzewania, nie oceniając i nie ignorując, uczymy, jak towarzyszyć drugiemu.
Edukacja to nie tylko gromadzenie wiedzy na jakiś temat i umiejętność jej wykorzystywania. Edukacja to również całożyciowy proces rozwoju kompetencji społecznych i personalnych, które rozwijamy w kontaktach z każdą ważną dla nas osobą – jest to proces wzajemny.
Zarówno dzieci stają na palcach, żeby dosięgnąć świata dorosłych, jak i dorośli wspinają się, by dotknąć świata dzieci.
Dzieci i dorośli uczą się, jak żyć ze sobą: wzajemnie przyglądamy się sobie, badamy, uczymy się słuchać, rozmawiać, rozumieć, wspierać. Być razem.
To książka dla dorosłych, którzy współpracują z dziećmi w obszarze edukacji i chcą spojrzeć na tę współpracę jak na proces wzajemnego wpływania na siebie."
Na stronie Małopolskiego Instytutu Kultury dostępna wersja pdf do pobrania oraz z animowanymi kartami:
http://mik.krakow.pl/wydawnictwa/weronika-idzikowska-wzajemnosc-o-wspolpracy-dzieci-i-doroslych/
http://mik.krakow.pl/wp-content/uploads/Wzajemno%C5%9B%C4%87.pdf
A na końcu bogata bibliografia: "Relacje jako podstawa edukacji", "Edukacja jako proces", "Dziecko jako obywatel".
Życzę nam udanej współpracy :-)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz